Keď vízia je len pekné slovo

goldworldPosledné dni som strávil tým, že som si prechádzal webové stránky realitných kancelárií na Slovensku. Na trhu sú spoločnosti s rôznymi názvami, logami, farbami a majiteľmi. Ale všetci majú podobnú históriu a všetci majú rovnakú víziu. Je to na neuverenie, ale všetky realitné kancelárie majú vo svojich popisoch, že sú najvýznamnejšie, najväčšie a najlepšie. Všetky poskytujú dokonalý servis a perfektné služby.

Tak potom nerozumiem, kde sa berie tá nespokojnosť zákazníkov, keď všetci sú najlepší.

To nemôže niekomu napadnúť lepšia vízia? Prečo si všetci myslia, že keď budú mať najväčšiu realitnú kanceláriu, budú najlepší a neporaziteľní. Konkurenčná výhoda v realitách nie je vo veľkosti, ale v odbornosti! Keď si zanalyzujem ich ponuku, tak hneď viem odkiaľ vietor fúka. Stačí si napríklad urobiť pomer maklérov a počet inzerovaných nehnuteľností. Ak má maklér viac nehnuteľností ako 15 až 20, tak je z časového hľadiska nemožné poskytnúť všetkým kvalitné služby. V prípade, že sa „špecializuje“ vo veľkej lokalite, ako je napríklad celá Bratislava, Košice apod., potom nemôže dosahovať ani odbornosť.

Stratégia týchto realitných kancelárií je v tomto prípade postavená na štatistike. A tak aj ku klientom pristupujú štatisticky. Toto ale nie je cesta, ktorú vo svojich víziách a cieľoch deklarujú. Nechcem a ani nebudem nikoho kritizovať ani menovať, ale ak chceme urobiť poriadok na realitnom trhu, musíme najskôr začať u seba. Ako sa hovorí „schody sa zametajú zhora“. I keď tieto kancelárie nakoniec samozrejme porazia samostatní bežci (hovorí sa im garážové alebo obývačkové realitky), ktorí síce nemajú ani svoju „kamennú“ kanceláriu, ale sú v tomto chaose aspoň lacnejší.

Česť výnimkám, ale zatiaľ som sa nestretol s jasnou víziou a stratégiou. Mám pocit, že všetci len kopírujú toho „úspešného“ bez zamyslenia sa, prečo to robí tak ako to robí. „Robí to on, budem aj ja.“ A takýmto kopírovaním vzniká na trhu chaos. Určite poznáte tú hru, keď sa 5 ľudia postavia vedľa seba a prvý pošepká nejaký príbeh tomu vedľa seba a ten to posunie ďalej. Posledný v rade má potom povedať, čo počul. Často týmto kopírovaním dosiahnete úsmevné situácie. Posledná kópia zvyčajne nemá nič spoločné s originálom. Avšak nie som presvedčený o tom, či v realitnom kopírovaní to je až také úsmevné. V našej mladej realitnej krajine nám stále chýbaju úspešné príklady a lídri. Vstupom zahraničných franšízingových sietí na trh si veľa lokálnych hráčov zrazu zmyslelo, že to treba robiť franšízingom. Ale pritom nemajú ani potuchy, o čom vlastne to slovo je.

No stále máme nádej zmeniť to. A keď máme nádej, žijeme. „Nádej nie je emócia, je to spôsob uvažovania, resp. proces poznávania. Spája v sebe niekoľko aspektov: stanovenie cieľov, húževnatosť, vytrvalosť pri ich napĺňaní a vieru vo vlastné schopnosti.“ Citácia z knihy Dary nedokonalosti.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *