Pozor na ceny na internete a na internetových portáloch. Zväčša predajné ceny svojho nehnuteľného majetku majitelia chcú a nastavujú podľa ostatných cien uvedených na internete a tým pádom majú ako keby stúpajúcu tendenciu. Nie vždy však nehnuteľnosti inzerované za nejakú predajnú, sa za uvedenú cenu aj predajú. Veľmi často sa stáva, že klienti, ktorí majú záujem o kúpu s dodatočne žiadajú zľavu alebo iné zníženie ceny.
Fenomén ľudstva je zárobková činnosť, samozrejme každý sa prirodzene snaží kúpiť čo najlacnejšie a predať čo najdrahšie – vytvoriť zisk. Takto je to aj s nehnuteľnosťami, v prípade tzv. zaujímavých nehnuteľností ešte častejšie. Majitelia vlastniaci investične zaujímavejšie nehnuteľnosti ich chcú prirodzene speňažiť, veď kto by nechcel predsa zarobiť pri predaji pozemku, rodinného domu, či bytu.
Téma cenotvorby a stratégie nastavenia predajnej ceny je veľmi komplexná, avšak v zásade platia pri nej základné pravidlá, ktoré keď dodržíte, mali by ste byť niekde v optimálnom strede medzi obchodovateľným minimom a maximom.
Čo neplatí :
- často počujem od klientov – ale sused minule predal taký istý byt ako mám ja za … €. Suma je častokrát prifarbená o závideniahodné susedské vzťahy, komu by ste sa predsa chválili, že ste potrebovali rýchlo peniaze a predali ste byt „pod cenu“?
Čo platí :
- chcete predať alebo predávať ? Toto je základná otázka, ktorú by si mal každý položiť pred zahájením celého predajného procesu.
[Predať znamená, že chcete predať = zajtra, pozajtra, hneď teraz, ale hlavne nie o pol roka. Je to v podstate náznak akcie. Očakávate reakciu, čiže záujem o kúpu. Predajnú cenu treba nastaviť veľmi striedmo, rozumne a reálne, s ktorou budete spokojný aj Vy ako predávajúci, a aby oslovila aj záujemcov a vzbudila u kupujúcich záujem. Hľadajte komromis.]
[Predávať znamená, že máte záujem predať nehnuteľnosť, kedy to ale bude neviete. Chcete vyskúšať „vytĺcť“ z danej nehnuteľnosti maximum, či počkať si na zaujímavejšiu cenovú ponuku. Toto je zväčša predajná taktika majiteľov, ktorí sa neponáhľajú s predajom, možno stavajú rodinný dom a chcú sa do neho o pol roka presťahovať alebo čakajú na nový väčší byt v novostavbe, ktorú ešte len začali stavať. V takomto prípade ľudia nastavia na začiatok cenu vyššiu a neskôr ju časom znižujú, aby vyvolali väčší záujem, keď ich už začína tlačiť čas a chceli by byt alebo dom predať. S týmto postupom opatrne, často sa môže stať, že nehnuteľnosť sa „okuká“ pri vyššej ponukovej cene. Vy ešte nie ste nastavení na dohodu o cene s prípadným záujemcom, a keď je neskôr už cena znížená, pôvodný záujemca má kúpenú inú nehnuteľnosť alebo Vám už jednoducho nezavolá.]
- porovnávajte _ porovnateľné (VŽDY treba porovnávať nehnuteľnosti rovnakého charakteru, pocitu a možností, čiže rozsah rekonštrukcie, poschodie, zateplené domy, možnosti parkovania, spôsob vykurovania napr. u bytov, u pozemkov rovinatosť / svahovitosť terénu, zastavanosť a charakter výstavby a tiež príjazd a inžinierske siete, u rodinných domov hlavne vek stavby, rozsah rekonštrukcie absolvovanej, či potrebnej, lokalita a určite situácia, čiže počet priamych susedov v porovnaní s budúcou okolitou zástavbou a pod.).
Ak si neviete rady, pýtajte sa realitných odborníkov, či certifikovaných maklérov s praxou, určite Vám radi poradia ako to urobiť, aby ste nič nepokazili.
Mgr. Vladimír Lednár