Realitná franšíza: 1.časť – História

fransizaPripravili sme pre Vás sériu článkov na tému realitná franšíza. Dnes sa budeme venovať histórii realitného franšízingu, ako vznikol a prečo.

Najskôr by sme si však mali uzrejmiť, čo to vlastne franšízing je a prečo vôbec vznikol. Samotné slovo franšíza pochádza z Francúzska. Pôvodne to bolo právo kráľov udeľovať licencie na podnikanie. V jednoduchosti si to môžeme predstaviť tak, že keď ste chceli podnikať napríklad ako obuvník, tak ste museli od kráľa získať takúto licenciu. Pravdepodobne to bola zjednodušená forma vyberania daní.

Ale to malo ďaleko k franšízingu ako ho poznáme dnes. Samotný franšízing objavili Američania. Prvé franšízi rozbiehali napríklad aj pivovary – bol to spôsob ako distribuovať svoje pivo medzi spotrebiteľov tak, aby mali nad distribúciou kontrolu, ale pritom umožnili jednoduchšie podnikanie svojim partnerom.

Postupne si franšízing získaval aj ďalšie odvetvia. Asi najznámejším predstaviteľom franšízingu je reťazec rýchleho občerstvenia McDonald’s.

V samotných realitách sa začal franšízing využívať masovejšie až v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Priekopníkom v tejto oblasti je spoločnosť CENTURY 21. Myšlienka presadiť značku CENTURY 21 medzi verejnosťou systémom franšízingu bola v rokoch 1971 revolučná. Samotný zakladatelia mali veľa odporcov, ktorí tvrdili, že riadiť mále a stredné realitné kancelárie formou franšízi je nereálne. Trh v USA  bol v tej dobe obsadený veľkými realitnými spoločnosťami, ktoré dominantne, ale pritom lokálne, kontrolovali trh s nehnuteľnosťami.

Hlavnou myšlienkou zakladateľov bolo umožniť malým rodinným realitným kanceláriam konkurovať týmto veľkým kolosom. V tej dobe to bola inovatívna stratégia.

Avšak už v priebehu niekoľkých rokov bolo poskytnutých po celých spojených štátoch niekoľko tisíc licencií CENTURY 21. Spustila sa tak nová vlna podnikania v realitách. CENTURY 21 začalo presadzovať svoj imidž kvalitných služieb pod značkou CENTURY 21 Zlatý Štandard („CENTURY 21 Gold Standard®“).

V priebehu 42 rokov sa CENTURY 21 rozšírilo do 74 krajín sveta, má otvorených približne 9.000 realitných kancelárií a každý deň poskytuje svoje služby niekoľkým miliónom klientov 140.000 realitných maklérov.

Jednoznačne sa ukázalo, že za pomoci realitnej franšízi sa CENTURY 21 stalo celosvetovým lídrom v poskytovaní realitných služieb.

V ďalšom dieli si povieme, čo to znamená podnikať pod licenciou CENTURY 21.

Realitná franšíza: 2.časť – Licencia CENTURY 21

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *