Realitná franšíza: 2.časť – Licencia CENTURY 21

prvky-fransizingu

V predchádzajúcej časti sme si povedali niečo o histórii a ako vznikla franšíza CENTURY 21.

V tomto článku sa budeme venovať tomu, čo môžete očakávať od poskytovateľa licencie CENTURY 21. Každodenne sa stretávam so skutočnosťou, že málo podnikateľov naozaj rozumie tomu, čo to je podnikať pod zavedenou značkou.

Pri svojich konzultačných stretnutiach sa často pýtam majiteľov iných realitných kancelárií, aký majú názor na to, či je v realitách dôležitá značka, resp. znalosť značky. Čo si myslíte Vy? Určite  so mnou budete súhlasiť, že máloktorá žena by si dnes kúpila neznačkový parfém. Parfém Chanel N°5 nie je typický len svojou vôňou ale hlavne svojim názvom. Keby dnes nemal svoj názov ale len svoju vôňu, dovolím si tvrdiť, že by jeho cena klesla na úroveň obyčajných deodorantov.

Podstatná časť realitných kancelárií a maklérov si uvedomuje dôležitosť značky. Každá kancelária, keď chce osloviť nových klientov ale aj maklérov, musí investovať do svojej značky nemalé sumy peňazí.  Avšak ak na to nemá vyhradený dostatočný kapitál, snaží sa kamuflovať dojem zo značky tak, aby  na prvý pohľad pôsobila dôležito, zavedene ale hlavne veľkolepo, napr. umelým navýšením počtu predávaných nehnuteľností prípadne aj počtu maklérov.

Značka a jej hodnota

Spoločná značka je  jeden zo základných prvkov franšízingu. Súčasťou poskytnutej licencie je právo ale aj povinnosť podnikať v pridelenom teritóriu pod spoločnou značkou CENTURY 21. V konečnom dôsledku to znamená, že užívateľ licencie nemusí zbytočne vytvárať pocit veľkosti. Poskytnutou licenciou sa kancelária jednoducho stáva súčasťou 42 ročnej histórie CENTURY 21, čo je samo o sebe veľmi silný argument pre získavanie nových klientov.

Aby sa za značkou nestrácala osobitosť a čiastočná individualita každej kancelárie, tak každá kancelária používa takzvané rozšírenie obchodnej značky CENTURY 21. Značku rozširuje individuálna prípona, napr. ak realitná kancelária doteraz používala obchodný názov „Dobré reality“, po novom môže byť jej názov spojením značky a pôvodného názvu, čiže po novom „CENTURY 21 Dobré Reality“. Každá kancelária v sieti má svoje špecifické meno. Nie je to ako v prípade McDonaldu, kde všetci užívajú rovnaký obchodný názov.

Podpora

Ďalším prvkom pravého franšízingu je podpora. Užívateľ licencie (tzn. ten komu bola poskytnutá licencia) získava od poskytovateľa licencie (tzn. centrály – franšízora) podporu. Ide hlavne o podporu v oblasti konzultácií, školenia, administrácií systému.

Vzťah medzi poskytovateľom licencie a užívateľom licencie je veľmi podobný ako vzťah medzi zákazníkom a poskytovateľom služby. Čo znamená, že každý zákazník pri využívaní služby potrebuje podporu. V prípade franšízingu v žiadnom prípade nejde o jednorázovú investíciu do licencie s tým, že následne užívateľ licencie už pracuje sám, ale o dlhodobú spoluprácu medzi poskytovateľom a užívateľom licencie.

Systém práce

Ak sa majú licencované kancelárie prezentovať pod jednou značkou, musia používať spoločný systém práce. Na prevádzkovanie každej realitnej kancelárie je potrebné zabezpečiť niekoľko rôznych systémov. Poskytovateľ licencie CENTURY 21 zaisťuje a prevádzkuje pre užívateľov licencie základné systémy:

  • náborový systém maklérov;
  • školiaci systém – CENTURY 21 Academy;
  • jednotný marketingový systém;
  • informačný systém – intranetový informačný systém;
  • centrálne webové stránky, individuálne stránky pre kancelárie a maklérov;
  • systém dodávateľov – rôzne kolektívne zľavy;
  • konzultácie;
  • reportingový systém;
  • a iné.

Stretávam sa s rôznymi lokálnymi sieťami, ktoré vidia podstatu franšízingu iba v značke. Nemajú vôbec rozvinuté ani vymyslené ďalšie prvky franšízingu ako Systém a Podporu.

Ak všetky tieto tri prvky fungujú správne, potom celá sieť spoločne získava väčší podiel na trhu, čo sa premieňa na ťažko kopírovateľnú konkurenčnú výhodu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *